0
0

جعبه فرمان در خودرو چیست

جعبه فرمان در خودرو چیست

جعبه فرمان خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات در سیستم کنترل و هدایت خودرو به‌شمار می‌رود که نقش مهمی در ایمنی و راحتی راننده و سرنشینان برعهده دارد و در انواع مکانیکی و هیدرولیکی و برقی در وسایل نقلیه استفاده می‌شود.

ساده‌ترین چیزی که احتمالا همه ما از کودکی درباره‌ رانندگی می‌دانیم، آن است که فرمان وسیله هدایت خودرو به‌شمار می‌رود؛ اما برای اینکه راننده بتواند با فرمان مسیر خودرو را کنترل و هدایت کند، نیازمند همکاری اجزای مختلفی از سیستم بزرگی است که شاهد آن نیستیم. این سیستم را سیستم فرمان خودرو می‌نامند. سیستم مذکور ضمن انتقال نیروی چرخش فرمان، جهت حرکت آن را نیز به چرخ‌ها منتقل و بدین‌ترتیب مسیر حرکت خودرو را مشخص می‌کند.

سیستم فرمان نیز مانند سایر بخش‌های فنی خودرو، تاکنون پیشرفت فراوانی کرده و اجزای آن تغییرات زیادی کرده‌اند. یکی از اجزای اصلی سیستم فرمان، جعبه فرمان است که عمده تنوع سیستم به آن بستگی دارد. درواقع نوع جعبه‌ فرمان است که نوع این سیستم را تعیین می‌کند؛ بنابراین، برای شناخت کامل سیستم فرمان، نیاز به شناخت جعبه فرمان با تمام جزئیات داریم. در این مقاله با بررسی جزئیات این قطعه، انواع و وظایف آن را در سیستم فرمان توضیح می‌دهیم.

وظیفه سیستم فرمان چیست؟

یکی از مهم‌ترین سیستم‌ها برای کنترل و هدایت خودرو، سیستم فرمان است. سیستم چرخش فرمان خودرو به‌خصوص فرمان‌های قدیمی، ساختار بسیار ساده‌ای دارد و حتی می‌توانیم آن را متشکل از چند میله و چرخدنده ساده بدانیم. وقتی شما فرمان خودرو را روبه‌روی خود می‌چرخانید، این چرخش ازطریق اتصالات مربوطه به حرکت افقی تبدیل و به پیچیدن لاستیک‌های خودرو و فرمان‌پذیری آن منجر می‌شود.

سیستم‌های اولیه فرمان، جزئیات خیلی زیادی نداشتند‌؛ به‌همین‌دلیل، معمولا فشار گردش چرخ‌ها به‌راحتی درون فرمان و خستگی دست راننده احساس می‌شد. در این سیستم‌ها، چرخ‌ها صرفا با نیرویی هدایت می‌شوند که راننده به فرمان خودرو وارد می‌کند؛ ازاین‌رو، به آن‌ها سیستم‌ فرمان دستی هم می‌گویند.

اجزای سیستم فرمان

سیستم فرمان برای انتقال نیروی دست راننده به چرخ‌های فرمان‌پذیر نیازمند به غربیلک فرمان، ستون فرمان، جعبه فرمان و مکانیزم و اهرم‌بندی فرمان است. با پیشرفت فناوری در صنعت خودروسازی، فرمان‌های هیدرولیکی و الکتریکی نیز در ساخت خودروها رایج شده‌اند. فرمان‌های جدید باعث راحتی بیشتر راننده‌ها و افزایش قابلیت بهتر پارک‌کردن و پایداری خودروها شده‌اند. 

سیستم فرمان وظیفه انتقال چرخش دست راننده به چرخ‌ها را برعهده دارد و از قطعات زیر تشکیل شده است: 

۱. غربیلک فرمان

غربیلک فرمان ملموس‌ترین قطعه در سیستم فرمان است که چرخش دست راننده را به ستون (میل) فرمان منتقل می‌‌کند. علاوه‌براین، غربیلک وظیفه دیگری نیز برعهده دارد و آن هم افزایش گشتاور اعمالی است که راننده به غربیلک اعمال می‌‌کند. هر چقدر قطر غربیلک افزایش یابد، گشتاور اعمالی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در خودروهای جدید، غربیلک فرمان قابلیت تغییر ارتفاع و زاویه نیز دارد و شرکت‌های سازنده حداکثر تلاش خود را برای راحتی راننده دارند.

۲. ستون (میل) فرمان

میل‌فرمان رابط بین غربیلک و جعبه فرمان است و چرخش غربیلک را به جعبه‌ فرمان منتقل می‌‌کند. ستون فرمان حالت خرطومی دارد؛ به‌همین‌دلیل، قدری انعطاف‌پذیر است و همین امر باعث افزایش ایمنی راننده در هنگام تصادف می‌‌شود؛ چراکه در‌غیر‌این‌صورت، ممکن بود هنگام تصادف، میل‌فرمان به داخل کابین وارد شود و به راننده آسیب بزند.

۳. جعبه‌ فرمان

جعبه‌ فرمان را شاید بتوان مهم‌ترین قطعه در سیستم فرمان دانست که سه وظیفه مهم برعهده دارد:

  • افزایش گشتاور
  • تغییر صفحه دَوَران غربیلک فرمان به صفحه مکانیزم فرمان
  • تبدیل حرکت دَوَرانی به حرکت خطی

۴. پیتمن

پیتمن یا بازوی پیتمن یا محور هزارخاری فرمان روی شفت خروجی جعبه فرمان نصب شده است و حرکت دَوَرانی شفت را به حرکت زاویه‌ای تبدیل می‌‌کند. انتهای پیتمن نیز به‌واسطه سیبک به میله درگ اتصال می‌یابد.

۵. میله درگ

میله درگ رابط بین پیتمن و شغال‌دست است.

۶. شغال‌دست و سگ‌دست

دلیل نام‌گذاری این دو قطعه به‌دلیل شکل ظاهری آن‌ها است. با حرکت شغال‌دست، سگ‌دست نیز می‌چرخد و در‌نهایت چرخ‌ها نیز تغییر جهت می‌دهند.

جعبه فرمان چیست؟

با‌‌‌توجه‌‌به آنکه جعبه فرمان اهمیت بسیار زیادی در سیستم فرمان دارد، شرکت‌های سازنده تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام داده و چند نوع مختلف جعبه فرمان طراحی و تولید کرده‌اند. جعبه‌فرمان‌ها در حالت کلی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • جعبه‌فرمان‌ مکانیکی: همان‌طورکه از اسم این نوع جعبه‌فرمان‌ نیز پیدا است، تنها اجزای مکانیکی هستند که چرخش دست راننده را به چرخ‌ها منتقل می‌‌کنند.
  • جعبه‌فرمان‌ با توان کمکی: در این نوع جعبه‌فرمان‌، علاوه‌بر قطعات مکانیکی، تجهیزات الکتریکی و هیدرولیکی دیگری نیز موجود هستند که به افزایش گشتاور دست راننده کمک می‌‌کنند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading